Mostovi

Obožavam putovanja. Taj osećaj kada uđeš u autobus i otisneš se u neke nove predele je za mene nezamenjiv. Čim se vratim s puta već sa nestrpljenjem iščekujem sledeće putovanje. Samo da su bolja vremena i da može češće da se putuje bilo bi odlično. 

Nekada su ljudi više putovali, i to bez pasoša, viza i ostalih dokumenata. Tačnije, stalno su putovali. Beše to pre samo nekoliko hiljada godina kada su živeli kao nomadi. Živeli su u plemenima i selili se čim ponestane hrane ili vode. Pitam se kako li je to tada bilo. Ne bih baš voleo to da probam, da budem iskren. Zamislite samo situaciju da se taman navikneš na neki predeo i onda put pod noge, i to pešice. Uf, baš im nije bilo lako. Pogotovo ako se neko razboli - ne mogu ni da zamislim. 

Onda se neko setio da bi bolje bilo da se lociraju na jednom mestu i tu sagrade naselje (hvala mu za tu ideju). Prva naselja su gradili uz reke, više zbog bezbednosti nego zbog vode, neprijatelj nije mogao doći sa te strane gde je reka. Zamislite kako je to izgledalo da ljudi na jednoj obali gledaju u komšije na drugoj, a ne mogu da im dođu u goste. Nisu mogli jer nisu imali kako da pređu reku. Jedino da otpešače do izvora, pa da ga obiđu. Kako bi bilo tadašnjim Novosađanima da posete komšiluk preko Dunava. Morali bi peške do Švarcvalda gde Dunav izvire, pa nazad s preke strane. Ne verujem da bi bilo isplativo. 

E, tu se onda našao još jedan genije i smislio da se napravi most. 

U početku su to bili drveni i kameni mostovi. Prvo pravo remek delo napravili su Rimljani još u prvom veku. To je most Pont Du Gard na reci Gardon u južnoj Francuskoj. Most je od kamena, a napravljen je tako da se može prolaziti i kroz njega (kroz brojne hodnike). 




Godine 1779. sagrađen je prvi gvozdeni most na reci Severn u Velikoj Britaniji. Tamo su ga sagradili jer je čeličana, čijem je gazdi palo na pamet da proba napraviti most od tog materijala, bila blizu te reke. 

Kako vreme prolazi, u svetu se grade sve veći i duži mostovi, tako da danas uopšte nije problem premostiti reku, pa čak i more. 

Evo liste deset najdužih mostova na svetu: 


The Weinan Weihe Grand Bridge je najduži na svetu sa dužinom od 79,7 km. Nalazi se u Kini i spaja Zhengshou sa Xi’an-om. Završen je 2008. godine, a pušten u saobraćaj 2010. 




The Bang Na Expressway (puno ime je : Bang Na - Bang Pli - Bang Pakong Expressway). Ovaj most se nalazi na Tajlandu i u najvećem delu je vijadukt. Dug je 54 km. Deo je nacionalnog autoputa 34. Završen je januara 2000. godine. Ima 6 traka. 




The Lake Pontchartrain Causeway nalazi se u južnoj Luizijani (SAD) i čine ga dva paralelna mosta. Duži je dug 38,42 km. Ova dva mosta premošćuju jezero Pontchartrain skoro pa po sredini. 






Hangzhou Bay Bridge nalazi se u Kini. Dug je 35,67 km i ima 6 traka. Po mnogima to je najlepši most na svetu. Specifičnog je oblika, kao latinično slovo S. Spaja Ningbo's Cixi i Jiaxing. 




The Runyang Bridge takođe u Kini, dug je 35,66km.Premošćuje reku Jangcekjang, čine ga dva glavna mosta i deo je Beijing-Shanghai Expressway puta. Završen je 2005. a pušten u saobraćaj 2007. godine. Tornjevi su visoki 215 metara. 




Donghai Bridge (u bukvalnom prevodu znači Veliki most Istočnog mora). Gde bi drugde bio nego, kao i prethodni, u Kini. Dug je 32,5 km. Spaja dve velike kineske luke Šangaj i Jangšan. Iako izgrađen 2005. godine pušten je u saobraćaj 1. maja 2008. 




The King Fahd Causeway je prekomorski most koji spaja Saudijsku Arabiju sa Bahreinom. Planovi o izgradnji ovog mosta datiraju još iz 1968. godine, a izgradnja je počela 1981. Zvanično je otvoren 1986. godine. Dužine je 27 km. 




Jintang Bridge je još jedan prekomorski most, ali ovog puta u Kini. Nalazi se u Zhoushan arhipelagu. Dug je 26,5 km. Mnogima je u sećanju nesreća koja se dogodila u izgradnji kada je jedan deo mosta pao na brod. Danas je ovo jedan od najlepših kineskih mostova. 



The Chesapeake Bay Bridge (24,1 km) nalazi se u Virdžiniji (SAD) izgrađen je davne 1964. godine. Spaja virdžinijsko poluostrvo sa plažom na drugoj strani Chesapeake zaliva. 




Vasco da Gama Bridge je najduži most u Evropi. Dužina sa prilazom je 17,2 km dok je sam most dužine 11,5 km. Nalazi se u glavnom gradu Portugala, Lisabonu i premošćuje reku Tago (Tagus). Pušten je u saobraćaj 29. marta 1998. tačno 18 meseci od početka gradnje, a 500 godina od Vaskovog otkrića pomorskog puta za Indiju. 

Dragi moji, toliko za ovaj put, a vi, kad krenete na putovanje, obratite pažnju i na mostove preko kojih ćete preći jer neki od njih ne samo da spajaju ljude nego su i prava remek - dela ljudskih ruku. 


Miroslav Grujić, profesor geografije

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.