Pozorišne zgode i nezgode

I u ovoj školskoj godini, 2010/2011, nastavljamo sa dobrom praksom posećivanja pozorišta. 

Tako smo već 4. oktobra 2010. godine išli u Novi Sad i u Srpskom narodnom pozorištu gledali komičnu operu u dva čina „Pozorišne zgode i nezgode“ (Viva la mama). 

Evo šta je o predstavi rekao njen reditelj Voja Soldatović: „Uvek nas je zanimalo šta se dešava iza spuštene zavese – ono što je našim očima skriveno, a stalno nam golica maštu... I kada se veliki majstor, kompozitor Gaetano Doniceti lati komedije Antonija Sografija „Pozorišne zgode i nezgode“, pred našim očima otkrivaju se pozorišne spletke, podmetanja, nameštaljke, razne pakosti... Pozorišna čarolija koja ni danas nije ništa izgubila od svoje aktuelnosti, zabaviće nas, ali i naterati na razmišljanje, no pre svega, pružiće i nama izvođačima i publici dva sata vrhunskog uživanja...“ 


Prvi čin 

U provincijskom teatru pripremaju se za izvođenje nove opere sa sadržajem iz istorije starog Rima. Počinje proba jedne scene sa sopranom (Korila) i tenorom (Guljelmo). Probom rukovode kompozitor Biskroma i libretista Prospero, a prisustvuje i impresario koji finansira izvođenje. Dve mlade solistkinje, Dorotea i Luiđa, nervozne zbog sporog napredovanja u karijeri, potpomažu atmosferu netrpeljivosti. Dorotea ubrzo, protestujući, napušta rad. Upravo kada su doneseni plakati kojima će se nova opera reklamirati, dolazi Agata, majka mlade Luiđe, koja se trudi da joj na svaki način omogući napredak u karijeri. Pošto izgrdi sve prisutne, ona u efektnoj ariji savetuje kompozitoru kako da napiše rondo za njenu ćerku 

Zatim izaziva muža primadone Korile, podsećajući ga na vreme kada je sa svojom ženom prodavao uštipke na pijaci. Stefano joj odgovara tiradom o međunarodnom ugledu i uspehu svoje supruge i rešenosti da je svuda brani. Svađu sa Agatom nastavlja Korila u zanimljivom duetu koji vrvi od neprijatnosti i uvreda. Dolazi kompozitor sa tenorom, i pošto je Dorotea otišla, on prihvata Agatin predlog da joj ona bude zamena. Ispostavi se da Agata više želi nego što može, pa tenor Guljelmo napušta rad na predstavi. Impresario njegovu ulogu odmah dodeljuje Stefanu, koji to jedva čeka. Mama Agata dobija pismo od prijatelja u kome joj javljaju da taj njihov impresario nikad nema novca. Biskoma i Prospero slučajno spomenu honorar i svi iznenada postaju složni i idu kod impresarija da ga pitaju kad će stići novac. Odbijaju da nastave probu. On im pripreti i oni nastavljaju rad. 


Drugi čin 

Mama Agata dolazi kod impresarija da izmoli Doroteinu ulogu i unapred dogovori honorar. On to odbija, ali kad mama reši da proda sav svoj nakit da bi omogućila izvođenje opere u kojoj će imati ulogu i za sebe, on se predomisli i pristaje na njene zahteve. Zavesa se diže i počinje kostimska proba. Scena trijumfa sa Stefanom prolazi katastrofalno, jer on peva ispod svakog nivoa. ljut je zbog lošeg pevanja i želi da utisak popravi preterujući s „glumom“. Njegova žena je oduševnjena i predlaže da se za njega napiše scena. Kompozitor pristaje, a impresariju javljaju da gradsko veće obustavlja finansiranje opere, jer u njoj ne učestvuju slavna pevačka imena. S tom vešću na sceni se pojavljuju Dorotea i Guljelmo. Može se naslutiti da je to njihovo maslo. Impresario saopštava ansamblu da će se delo ipak izvesti, jer će mama Agata prodati svoj nakit i platiti troškove. Ceo ansambl joj oduševljeno kliče VIVA LA MAMA, što je postalo drugo ime ove komične opere. 

Inače, mamu Agatu igra muškarac, tenor Goran Krneta, koji je imao periku, umetke od sunđera kao ženske obline, žensku garderobu i činio veoma ženstvene pokrete. Njegova pojava je izazivala najviše smeha, a publika je svoju naklonost ovoj ulozi pokazala dugim aplauzom. 



Nastavnica srpskog jezika Dragica Vukša 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.