Putovanje u Budimpeštu

 U okviru projekta Measure me Up! četiri naše učenice i dva nastavnika boravili su na studijskom putovanju u Budimpešti 23-29. oktobra 2022.godine. Domaćin četvrtog susreta u okviru ovog projekta bila je Škola „Nikola Tesla“, u okviru koje su srpsko zabavište, osnovna škola i gimnazija. U ovom delu projekta učestvovale su učenice Tisa Felbab i Milana Stijelja iz osmog razreda, Jovana Karić i Staša Blažić iz sedmog razreda, a sa njima su bili i nastavnica fizike Marija Popović i nastavnik matematike Danilo Borovnica.

1. dan, ponedeljak

Svi učesnici mobilnosti bili su smešteni u Srpskom đačkom domu, koji je deo Srpske škole „Nikola Tesla” u Budimpešti i veoma je blizu same škole.
Prvi dan je započeo kulturnim programom, koji je vodila Natalija Tomić, učenica gimnazije. Zatim su koordinatorka projekta u Budimpešti Marina Remeli i zamenica direktorke Kristina Bekić pozdravile sve učesnike. Sledio je kratak kulturni program: folklorni ansambl škole, gitara i violina. Potom su gosti i domaćini obišli školu, videli zbornicu i uverili se u dobru opremljenost kabineta za fiziku i hemiju.
U biblioteci su se učesnici osvežili, probali tradicionalnu srpsku gibanicu i zasladili se tortom koja je bila ukrašena logom i detaljima ovog projekta.
Svaka škola, učesnica projekta,  predstavila je svoju zemlju, svoj grad, a učenici su predstavili i sebe.

Sledila je Erazmus+ aktivnost Upoznajte nas, gde su dve učenice gimnazije, Natalija Tomić i Jana Šošić, predstavile Mađarsku, Budimpeštu i gimnaziju. Domaćini su proverili znanje učesnika kroz Kahoot kviz. Učenica naše škole Milana Stijelja pokazala je najviše znanje i osvojila prvo mesto.
Posle ručka sledio je obilazak Budima: Taban četvrti, kašzela, Matijine crkve i Ribarskog bastiona. Do tamo se išlo autobusom, a povratak je bio metroom i to je bila prilika da učesnici još nešto nauče i upoznaju se sa Budimpeštom i sa drugačije strane.


Uveče, posle večere, učenici su imali žurku u školi, dok je za nastavnike organizovana večera u restoranu sa narodnom mađarskom muzikom i narodnim igrama. Sjajan početak četvrte mobilnosti projekta Measure me up!

2. dan, utorak

Drugog dana, odmah posle doručka, učenici su imali Erazmus+ aktivnost gde su programirali Microbit uređaj uz pomoć nastavnika Davida Marića.



Svi učesnici su školskim autobusima otišli u Skanzen, gde su imali Erazmus+ aktivnost Carpathian architecture workshops. To je najveći muzej na otvorenom u Mađarskoj i sadrži 197 atrakcija. Učenici su bili podeljeni u dve grupe: jedna grupa je pravila model kuće sastavljene od drveta, a druga grupa je od zemlje, vode i slame pravila cigle.


Zatim su se učesnici mobilnosti premestili u Snetandreju, centar Srba u Mađarskoj tokom XVI veka. Učenica gimnazije Natalija Tomić je, kroz kulturnu  ekskurziju Istorijski put migracije Srba u Mađarsku prateći Dunav, upoznala sve učesnike sa migracijskim putem Srba i značajem ovog grada za srpsku istoriju.
Na obali Dunava su posmatrali kroz teleskop delimično pomračenje Sunca (44% pomračenje) i upoznali se sa tim fenomenom.


Posle zajedničkoj ručka u poznatom, tradicionalnom, srpskom restoranu Korner, učesnici su razgledali Sentandreju i šetali se obalom Dunava i tako završili drugi dan mobilnosti u Budimpešti.
Posle večere učenice gimnazije su pekle palačinke za sve učenike. 

3. dan, sreda

Učesnici su treći dan započeli šetnjom od škole do Tekelijanuma, zadužbine Save Tekelije iz 1838. godine. U svečanoj sali Tekelijanuma  dešava se sve ono što je važno za Srbe u Budimpešti. Tu je održana Erazmus+ aktivnost Measurements in the Architectural heritage. Učenici su podeljeni u internacionalne timove i dobili su zadatak da izmere dužinu, širinu i visinu sale koristeći prvo običan, a zatim laserki metar. Zatim je trebalo da izračunaju površinu i zapreminu sale.
Sve je to ispratila lokalna televizija Srpski ekran za koju je izjavu dala i naša učenica Tisa Felbab.
Posetili su crkvu Svetog Georgija gde ih je dočekao paroh i ispričao im kratku istoriju crkve. Posle posluženja u crkvenoj sali, učesnici su, kao pravi turisti, prošetali Vaci ulicom, glavnom pešačkom ulicom Budimpešte. Na putu do škole su obišli i najveću sinagogu u Evropi, a drugu u svetu.

Posle ručka učenici su imali prvu od dve radionice korišćenja aplikacije Archi CAD u arhitekturi koju je vodio nastavnik Vladimir Latas i učenici gimnazije koji već koriste tu aplikaciju. Učenici su pravili nacrt, tj. projektovali su Svečanu salu u Tekelijanumu.


Po podne su učesnici posetili Parlament Mađarske republike. Prošetali su jednim delom ove impozantne građevine, upoznali su se sa istorijom Mađarske, videli salu gde zaseda parlament.
Pre večere, učenici su imali drugu radionicu korišćenja aplikacije Archi CAD u arhitekturi čime su završili radni deo ovog veoma ispunjenog dana.
Jana Šošić i Natalija Tomić, učenice gimnazije, su, u ulozi domaćina, vodile goste u obilazak Budimpešte. Tako su ušli i u Operu.

4. dan, četvrtak

Četvrti dan je počeo Erazmus+ aktivnošću gde su učenici završili pravljenje kompasa koristeći programiranje i Microbit uređaj.
Svi učesnici su proveli tri zabavna, interaktivna sata u Muzeju čuda. Ono što su učili u školi sada su mogli da provere kako se primenjuje, da praktično provere i još nešto novo nauče. Israživali su i oprobali eksperimente iz različitih oblasti, videli kako funkcionišu zakoni fizike, hemijske reakcije, tajne svemira, isprobavali znanje i reflekse u digitalni i klasičnim igrama.

Po podne je bila Erazmus+ aktivnost Pravljenje kaleidoskopa koju je vodio nastavnik fizike Kristijan Engi. Kaleidoskop je optička naprava u obliku cevi sa tri ogledala koju su učenici u grupama pravili od prazne rolne, sjajnog papira, starog plastičnog poklopca, perli u boji i konfeta.
Obišli su Trg Heroja gde je najinteresantnije informacije prezentovala učenica Jana Šošić. U gradskom parku Varošliget su imali interesantu grupnu, edukativnu igru istraživanja parka koju je organizovala Ivana Bodor. Zadatak igre je bio prepoznati simbole i rešiti zagonetke. Učenici su rešenja zadatka tražili po parku. Poslednji zadatak ih je vodio do ogromne pečurke u centru parka što je u stvari zgrada Muzeja muzike.
Posetili su Muzej muzike, a zatim i Etnografski muzej koji se nalazi preko puta i ima iskrivljen oblik sa parkom umesto krova. Tamo su imali priliku da pogledaju aktuelnu izložbu.

5. dan, petak

Erazmus+ aktivnost GeoGebra – Crtanje vitraža bila je prva radionica poslednjeg dana mobilnosti. Koristeći mogućnosti programa za geometriju GeoGebra učenici su crtali vitraž na osnovu originalne skice i šeme.

 
Posle toga je sledila još jedna Erazmus+ aktivnost Merenje u hemiji: Kako napraviti sapun, koju su vodile nastavnice Milica Živković i Marina Bucan. Učenici su koristili znanje iz hemije i sami napravili sapun. Svi učesnici su kao poklon dobili sapun koji su napravili učenici škole Nikola Tesla.

Iste nedelje u školi Nikola Tesla je održana likovna kolonija, pa su učesnici projekta Measure Me Up! pre ručka pogledali izložbu sliku koja je rezultat ove likovne kolonije.
Posle ručka je bila Erazmus+ aktivnost Papir i makaze koju je vodila nastavnica matematike Marina A. Remeli. Učenici su imali zadatak da od lista papira A5 naprave kvadrat, romb, deltoid i paralelogram tako što će izvršiti samo jedno sečenje.
Sledila je popunjavanje Google Forms upitnika gde su svi učesnici izvršili evluaciju ove mobilnosti. Posle toga je usledilo uručivanje diploma svim učesnicima mobilnosti.
Uveče su svi učesnici (učenici i nastavnici) imali plovidbu Dunavom gde je poslužena predivna večera. Ovo je bio šlag na torti ove mobilnosti.

Školi Nikola Tesla zahvaljujemo za sjajnu organizaciju, gostoljubivost i izuzetno kvalitetan program aktivnosti.

foto: galerija

No comments: